Dobre praktyki

Bezpieczna sieć, dzień czekolady, escape room i wiele innych działań w Gimnazjum nr 4 w Cieszynie

10.05.2018

Gimnazjum nr 4 w Cieszynie

Liczba uczestników: 100
Charakterystyka uczestników :
Uczniowie Gimnazjum w wieku od 14 do 17 lat, nauczyciele oraz rodzice uczniów


Opis inicjatywy:

  1. Uczniowie wzięli udział w zajęciach z wykorzystaniem materiałów dydaktycznych dostępnych na stronie Cybernauci.edu.pl. Adrian i Mariola przenoszą się w czasie. Spotykają Mikołaja Kopernika, którego zadziwiają opowieścią o możliwościach technologii mobilnych i internetu. Uczniowie dowiadują się z komiksu jak prezentować swoją twórczość w internecie i postępować zgodnie z prawem, jak powinni chronić swoje konto i dbać o bezpieczeństwo podczas dokonywania płatności elektronicznych, jakie korzyści i zagrożenia płyną z korzystania z chmury, jak ważne jest odpowiedzialne kształtowanie swojego wizerunku, również w sieci.
  2. Gry, zabawy, quizy „Jestem cyfrowobezpieczny”. W ramach zajęć przeprowadzono liczne zabawy z uczniami; m.in. puzzle interaktywne, scrable, gry w learningapps oraz mentimeter.com
  3. Ankieta dot. bezpieczeństwa w sieci. W ramach rozpoznania problematyki związanej z bezpiecznym użytkowaniem sieci stworzono i przeprowadzono ankietę wśród uczniów. Ankieta wykazała liczne problemy uczniów, z którymi borykają się podczas serfowania w sieci.
  4. Dzień emotikona– w ramach obchodów tego dnia uczniowie wykonali plakat informacyjny, ciasteczka w kształcie emotikonów, wzięli udział w konkursie plastycznym.
  5. „Dzień czekolady”– uczniowie wykonali lajki w kształcie galaretek i czekoladek i częstowali nimi młodszych uczniów.
  6. Gra „escape room”– uczniowie zostali zamknięci w klasie, w której były ukryte i zaszyfrowane przedmioty i wskazówki. Musieli je odnaleźć aby znaleźć klucz i wydostać się z klasy. Wskazówki dotyczyły różnych zagadnień związanych z bezpieczeństwem w sieci.
  7. Zajęcia i informatyki i technik multimedialnych. Nauczyciel informatyk przeprowadził z uczniami ćwiczenia z tworzenia prezentacji multimedialnych do konkursu.
  8. W szkole został ogłoszony konkurs na prezentację multimedialną dotyczącą bezpiecznego użytkowania internetu. Konkurs wygrał Jakub z klasy II gimnazjum.
  9. „Dzień bezpiecznego internetu”- obchodom tego dnia towarzyszyło oglądanie filmu edukacyjnego, obejrzenie prezentacji multimedialnej na temat zagrożeń płynących z sieci, wykonanie toreb ekologicznych z hasłami cyfrowobezpiecznymi, wspólne granie w grę na smartfonach „Obrońca sieci”.
  10. Nocne spotkanie- cyfrowe granie- w ramach zajęć w internacie uczniowie wzięli udział w wieczornym seansie dotyczącym bezpiecznych gier w sieci. Zagrali w wybrane gry edukacyjne pod kontrolą nauczycieli wychowawców.
  11. W szkole został ogłoszony konkurs plastyczny na plakat „Bezpieczny internet”.
  12. W szkole został ogłoszony konkurs plastyczny na podkładkę pod myszkę.
  13. Na lekcjach wychowawczych uczniowie tworzyli hasła o bezpiecznym internecie i krótkie rymowanki. Najlepsze z nich zawisły na gazetce na korytarzu.
  14. Mikołajki– w ramach Mikołajek uczniowie obdarowali się prezentami z nowoczesnych technologii, np. pendrive itp.
  15. W ramach przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia w szkole ustrojono cyberchoinki ozdobami kojarzącymi się z użytkowaniem internetu; małpa, like, emotikony itp.
  16. Uczniowie gimnazjum spotkali się z policjantem, który omówił zagrożenie płynące z sieci.
  17. Młodzież wzięła udział w spotkaniu z psychologiem szkolnym, dotyczącym zagrożeniem płynącym od niektórych gier w sieci. Pani psycholog przestrzegła młodzież przed uleganiem i wpływem niebezpiecznych gier. W tym celu posłużyła się filmem edukacyjnym oraz przeprowadziła z uczniami warsztaty praktyce.
  18. Aktywna przerwa. Młodzież może raz w tygodniu podczas dużej przerwy korzystać z sali komputerowej i pod kontrolą nauczyciela informatyki zagrać w bezpieczne gry edukacyjne w sieci oraz na telefonach komórkowych np. „Obrońca sieci”.
  19. W szkole został ogłoszony konkurs na wiersz na temat cyfrowego bezpieczeństwa.
  20. Młodzież zorganizowała „Cyfrowe Walentynki”, w ramach których na rynku Cieszyna rozdawała przechodniom ulotki informacyjne i częstowała słodyczami z logo bezpiecznego internetu.
  21. Zajęcia na lekcji wychowawczej. W związku z powszechnym stosowaniem przez uczniów portali społecznościowych, a w szczególności z FB, uczniowie zobaczyli filmy o przygodach Fejsmena. Zostały Omówione kwestie ochrony prywatności online, zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z mediów elektronicznych i społeczności internetowych, sposoby reagowania na niebezpieczne sytuacje online.
  22. Scratch Day w naszej szkole – uczniowie gimnazjum zaprosili na swoje zajęcia młodsze koleżanki i kolegów, uczyli ich kodowania w Scratchu. Starsi do zadania podeszli bardzo poważnie, a młodsi z wielkim zainteresowaniem. Wspólna praca dała wiele zadowolenia i radości.
  23. Ankieta cyberbullying dla uczniów- przeprowadzenie ankiety dla uczniów
  24. Cyberbullying- co to jest i jak temu zapobiegać? Warsztaty dla uczniów http://pol.tabby.eu/co-to-jest-cyberbullying.html i http://pol.tabby.eu/pobierz-ulotk281.html
  25. Przypominamy zasady Netykiety . W ramach Bezpiecznego Internetu uczniowie zapoznają się z zasadami netykiety. Na godzinach wychowawczych i podczas zajęć komputerowych uczniowie rozmawiali o Netykiecie w sieci i tworzyli „Kodeks Netykiety”.
  26. Tworzymy graffiti– uczniowie tworzą projekty graffiti w dowolnych programach, na temat „Bezpieczna sieć.
  27. Lekcja wychowawcza pt. „Nie znasz, nie zapraszaj”– tematem lekcji jest uświadomienie uczniów, że nie zawsze osoba po drugiej stronie ekranu jest tym za kogo się podaje i jest wiarygodna. Trening asertywności- nie zapraszaj do znajomych, chroń swoją prywatność.
  28. Tworzymy Tagxedo uczniowie tworzą własną kompozycję na stronie
  29. Tworzymy animacje– uczniowie na lekcji informatyki tworzą własne animacje w programie Privot.animator.
  30. Lekcja wychowawcza – lekcja bezpieczeństwa w sieci Podczas „Lekcji bezpieczeństwa” uczniowie przytoczyli krótkie historie dotyczące prywatności w sieci, o których słyszeli. Poruszyli między innymi tematy publikowania zdjęć i filmów, włamań na konta i profile, ustawień prywatności w portalach społecznościowych, znajomości online etc. Na tej podstawie uczniowie wspólnie wypracowali katalog zasad bezpieczeństwa: https://lh3.googleusercontent.com/JJriTcXIOYRlQVgc2gKpvtjXuh1WUd9BW5_8KYYpCuSzZ-5ULLevsXExEHY86T8tt_XJ1CqHGy8KHQ=w854-h480-k-rw-no
  31. Gramy w Milionerów– bezpieczny internet.
  32. Dzień otwarty– częstowanie ciasteczkami w kształcie lajków i emotikonów, gry i zabawy, wspólne tworzenie prac plastycznych.
  33. X-box kinenkt– gramy w gry ruchowe.
  34. Dzień zabytków– bezpieczna mapa google. Uczniowie wykorzystują grę- aplikację na tablecie. Grają w grę terenową rozwiązując różne zadania dotyczące bezpieczeństwa w sieci.
  35. „Starsi uczą młodszych”. Uczniowie gimnazjum przeprowadzili zajęcia dla uczniów młodszych klas ze Szkoły Podstawowej nr 8 w Cieszynie. Gimnazjaliści przygotowali dla dzieci gry i zabawy na temat bezpieczeństwa w sieci.
  36. Tworzymy cyfrowe grafiki z okazji Walentynek- uczniowie przygotowali grafiki komputerowe, wydrukowali je i w formie kartek walentynkowych rozdali osobom, które lubią najbardziej. W ten sposób uczcili ten szczególny dzień.
  37. Warsztaty z ozobotami– Młodzież wzięła udział w zajęciach z programowania ozobotów.
  38. Piosenka o bezpieczeństwie w sieci. Uczniowie wraz z nauczycielami muzyki nagrali piosenkę na temat bezpieczeństwa cyfrowego.
  39. Warsztaty w Bibliotece Miejskiej w Cieszynie. Uczniowie wzięli udział w zajęciach organizowanych przez Bibliotekę Miejską z wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji. Dzieci pracowały z szablonami i pisakami 3d wykonując różnego rodzaju konstrukcje. Wykonały również projekty do drukarki 3d oraz skanera 3d.
  40. Cyfrowobezpieczny DZIEŃ KOBIET w szkole. Uczennice Gimnazjum wzięły udział w tym szczególnym dniu w warsztatach dot. bezpiecznego internetu. Dziewczęta rozwiązywały quiz, naszywały naszywki w postaci emotikonów, robiły kolczyki i ozdoby na paznokcie w kształcie emotek.
  41. Tworzenie „Kodeksu Zasad Bezpieczeństwa w Sieci”. Uczniowie we współpracy z nauczycielami stworzyli dokument regulujący podstawowe zasady bezpiecznego użytkowania sieci w szkole i poza nią.
  42. Uczniowie wykonali gazetkę ścienną promującą bezpieczne zachowania w sieci.
  43. Uczniowie wraz z nauczycielami przygotowali Ankietę dla rodziców aby zdiagnozować stopień świadomości i zaangażowania rodziców, w to co ich dziecko robi w sieci.
  44. Debata „Nie ładuj- zagaduj” Uczniowie wzięli udział w debacie, poprzez burzę mózgów spróbowali rozstrzygnąć nurtujące zagadnienie XXI wieku, czy pisanie e-maili, smsy i na messenger to też rozmowa? Czy odchodzimy od kontaktów w realu? Czy media społecznościowe zastąpią kontakty rówieśnicze?
  45. Lekcja WYCHOWAWCZA „SEKSTING I GRANICA WŁASNEJ PRYWATNOŚCI” wg. scenariusza zajęć: https://www.cyfrowobezpieczni.pl/biblioteka-materialow/pobierz/42
  46. Tworzenie Lapbooka– bezpieczny internet. Uczniowie zebrali informacje dotyczące zagadnień związanych z użytkowaniem sieci.
  47. Informatyczne Scrabble. Uczniowie zagrali w scrable związane z tematyką bezpiecznego internetu. Układali hasła kojarzące się z internetem.
  48. Kurs e-learning na Sieciaki.pl. Uczniowie przeszli e-learning aby ponieść swoją wiedzę na temat bezpieczeństwa użytkowania sieci.
  49. Konkurs wiedzy „Internet jako ocena wiedzy”.
  50. Uczniowie gimnazjum stworzyli „Skrzynkę zaufania” dla młodszych uczniów, do której dzieci mogły wrzucać nurtujące pytania dotyczące zagadnień związanych z użytkowaniem sieci, cyberprzemocą itp.
  51. SPORT ZAMIAST INTERNETU. Zawody w ping-pong. Uczniowie promowali aktywny wypoczynek i rywalizację sportową zamiast gier w internecie. Uczniowie wzięli udział w międzyszkolnych rozgrywkach w ping- ponga. Chcieli udowodnić, ze czas wolny można spędzić aktywnie, a nie przed ekranem komputera czy smartfona.
  52. Happening ulicami miasta. Uczniowie przeszli ulicami miasta Cieszyna z plakatami promując bezpieczny Internet wśród mieszkańców miasta. Rozdawali przechodniom ulotki i słodycze z logo.
  53. Uczniowie kontynuują prowadzenie fanpage na facebook „Bezpieczni w cyberprzestrzeni”. Uczniowie prowadzą fanpage na fb umieszczając tam istotne informacje na temat bezpiecznego użytkowania sieci.
  54. Edukacja medialna. Przeprowadzenie cyklu 8 lekcji wg scenariusza na stronie: https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/. Wykorzystanie gotowych scenariuszy lekcji, prezentacji itp.
  55. Dzień profilaktyki- Fonoholizm. Uczniowie wzięli udział w warsztatach na temat fonoholizmu. Dowiedzieli się czym jest to zjawisko, jakie są zagrożenia i jak z tym walczyć?Wykorzystano materiały ze strony:
    www.cyfrowobezpieczni.pl/aktualnosci/99-fonoholizm-nalogowe-korzystanie-ze-smartfonow;
    dziendobry.tvn.pl/wideo,2064,n/fonoholizm-doktor-chajzer-zbadal-przypadek,168160.html;
    http://slideplayer.pl/slide/827470/
  56. Recyklingowe maskotki – „Cyberautki”- z okazji 1 Dnia Wiosny. Tego dnia uczniowie gimnazjum wykonali maskotki z odpadów wtórnych i podarowali je młodszym uczniom aby chroniły je przed niebezpieczeństwami w sieci.
  57. Warsztaty dla seniorów. Z okazji Dnia Babci i Dziadka uczniowie zorganizowali dla dziadków krótki kurs obsługi komputera i użytkowania sieci; założyli seniorom profile na Fb oraz pocztę e-mail. Młodsi uczyli starszych
  58. Jajka wielkanocne. Uczniowie wykonali ozdoby świąteczne- jajka przyozdobili lajkami i małpkami tworząc świąteczne dekoracje na korytarzach szkolnych.
  59. Gramy w Koło Fortuny. Uczniowie zagrali w wykonane samodzielnie koło fortuny. Pytania dotyczyły zagadnień z bezpieczeństwa cyfrowego. Za każdą poprawna odpowiedź uczeń otrzymywał kwotę wylosowaną na kole.
  60. Uczniowie promowali Bezpieczny Internet podczas wizyty Naukobusa z Centrum Nauki Kopernik, który przyjechał do ZPSWR w Cieszynie. Uczniowie promowali bezpieczny Internet wśród uczniów cieszyńskich szkół. Gimnazjaliści częstowali uczniów odwiedzających wystawę ciasteczkami słodyczami z logo, rozdawali ulotki informacyjne, prezentowali plakaty.
  61. Skrzynka z ulotkami dla rodziców. Uczniowie stworzyli skrzynkę dla rodziców z ulotkami zawierającymi porady dla rodziców dotyczące bezpieczeństwa ich dzieci w sieci
  62. KAHOOT! Podsumowanie projektu, czyli czego się nauczyłeś o bezpieczeństwie w sieci.
  63. Tworzymy prezentację multimedialną podsumowującą działania w projekcie.

Zaangażowanie rodziców w inicjatywę:

  • Rodzice zapoznali się z konkursem i projektem za pomocą informacji wklejonych do zeszytów do korespondencji,
  • Rodzice na zebraniu z rodzicami zostali zapoznani z z wytycznymi MEN dotyczącymi procedur w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego uczniów na stronie: bezpiecznaszkola.men.gov.pl/bezpieczna-szkola-zagrozenia-i-zalecane-dzialania-profilaktyczne-w-zakresie-bezpieczenstwa-fizycznego-i-cyfrowego-uczniow/
  • Rodzice edukowali się czytając różne treści i informacje dotyczące bezpiecznego internetu przekazywane przez nauczycieli za pomocą zeszytu do korespondencji,
  • Rodzice uczniów wzięli udział w szkoleniu z policjantem, podczas którego dowiedzieli się jak ustrzec swoje dzieci przed różnymi zagrożeniami płynącymi z internetu oraz jakie są konsekwencje cyberprzemocy.
  • Rodzice wzięli udział w szkoleniu, które poprowadził pedagog i psycholog szkolny. Rodzice obejrzeli prezentacje multimedialną: www.slideshare.net/mywsieci/ochrona-dzieci-w-sieci-prezentacja
  • Rodzice rozwiązali Quiz dla rodziców dostępny na stronie Cybernauci zwiększając tym samym swoją świadomość na temat bezpiecznych zachowań w internecie.
  • Rodzice przesyłali zapytania dotyczące wątpliwości na temat bezpieczeństwa w sieci ich dzieci poprzez funpage na fb za pomocą przycisku „Wyślij wiadomość”.
  • Rodzice mieli możliwość zabrania ulotek informacyjnych ze „skrzynki dla rodziców”.
  • Rodzice uczniów wypełnili ankiety dla rodziców dot. bezpieczeństwa ich dzieci w sieci.
  • Rodzice wspierali i pomagali uczniom podczas konkursów plastycznych i medialnych.
  • Rodzic uszył uczniom torby z materiału na warsztaty z malowania toreb.
  • Rodzice mieli możliwość zapoznania się z gazetką tematyczną na temat bezpieczeństwa w sieci swoich dzieci.
  • Rodzice otrzymali umowy- porozumienie rodzic- dziecko na temat bezpiecznego korzystania z internetu: klikajbezpiecznie.pl/wp-content/uploads/2018/01/Umowa_dla_rodzicow.pdf
  • Rodzice zostali zaproszeni do udziału w lekcji otwartej z okazji obchodów „Dnia Bezpiecznego Internetu”.
  • Rada Rodziców współtworzyła „Szkolne zasady bezpieczeństwa w sieci”.
  • Rodzice mieli możliwość korzystania z infrmacji dotyczących bezpieczeństwa cyfrowego ich dzieci na stronie internetowej szkoły i Fb: http://www.zpswr.cieszyn.pl/pages/posts/biezpieczny-internet-895.php i www.facebook.com/zpswr

    Efekty:

  • Najważniejszym efektem inicjatywy było zdobycie wiedzy na temat bezpieczeństwa cyfrowego uczniów.Podniesione zostały kompetencje cyfrowe uczniów w atrakcyjny sposób.
  • Ponadto akcja wpłynęła pozytywnie na rozwój uczniów, zarówno pod względem poznawczym, rozwojowym i emocjonalnym.
  • Zmobilizowała uczniów do wielu działań w tym zakresie.
  • Wpłynęła znacznie na twórczość, pomysłowość i kreatywność uczniów.
  • Szerokie podejście do tematu pozwoliło na promocję inicjatywy w środowisku lokalnym i pozytywny oddźwięk wśród mieszkańców miasta.

W inicjatywę zaangażowali się uczniowie, nauczyciele i rodzice oraz cała społeczność szkolna, w sumie około 100 osób. Akcja odbiła się pozytywnym echem i przyniosła znakomite efekty. Cieszyła się dużym poparciem dyrekcji i całego grona pedagogicznego.


Materiały, które zostały wykorzystane :

Ankiety do pobrania: (kliknij)

Linki:


Relacja i szczegóły inicjatywy:

http://prezi.com/oli-zzapmxlj/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share, https://drive.google.com/file/d/1GiiEMrn1v42LMyAV62j6AgrrVBeECuzE/view


Autorka: Monika Lenartowicz
Strona internetowa szkoły: http://www.zpswr.cieszyn.pl/
Pobierz opis inicjatywy w PDF: POBIERZ

Czytaj również