Gimnazjum nr 4 w Cieszynie
Liczba uczestników: 100
Charakterystyka uczestników :
Uczniowie Gimnazjum w wieku od 14 do 17 lat, nauczyciele oraz rodzice uczniów
Opis inicjatywy:
- Uczniowie wzięli udział w zajęciach z wykorzystaniem materiałów dydaktycznych dostępnych na stronie Cybernauci.edu.pl. Adrian i Mariola przenoszą się w czasie. Spotykają Mikołaja Kopernika, którego zadziwiają opowieścią o możliwościach technologii mobilnych i internetu. Uczniowie dowiadują się z komiksu jak prezentować swoją twórczość w internecie i postępować zgodnie z prawem, jak powinni chronić swoje konto i dbać o bezpieczeństwo podczas dokonywania płatności elektronicznych, jakie korzyści i zagrożenia płyną z korzystania z chmury, jak ważne jest odpowiedzialne kształtowanie swojego wizerunku, również w sieci.
- Gry, zabawy, quizy „Jestem cyfrowobezpieczny”. W ramach zajęć przeprowadzono liczne zabawy z uczniami; m.in. puzzle interaktywne, scrable, gry w learningapps oraz mentimeter.com
- Ankieta dot. bezpieczeństwa w sieci. W ramach rozpoznania problematyki związanej z bezpiecznym użytkowaniem sieci stworzono i przeprowadzono ankietę wśród uczniów. Ankieta wykazała liczne problemy uczniów, z którymi borykają się podczas serfowania w sieci.
- Dzień emotikona– w ramach obchodów tego dnia uczniowie wykonali plakat informacyjny, ciasteczka w kształcie emotikonów, wzięli udział w konkursie plastycznym.
- „Dzień czekolady”– uczniowie wykonali lajki w kształcie galaretek i czekoladek i częstowali nimi młodszych uczniów.
- Gra „escape room”– uczniowie zostali zamknięci w klasie, w której były ukryte i zaszyfrowane przedmioty i wskazówki. Musieli je odnaleźć aby znaleźć klucz i wydostać się z klasy. Wskazówki dotyczyły różnych zagadnień związanych z bezpieczeństwem w sieci.
- Zajęcia i informatyki i technik multimedialnych. Nauczyciel informatyk przeprowadził z uczniami ćwiczenia z tworzenia prezentacji multimedialnych do konkursu.
- W szkole został ogłoszony konkurs na prezentację multimedialną dotyczącą bezpiecznego użytkowania internetu. Konkurs wygrał Jakub z klasy II gimnazjum.
- „Dzień bezpiecznego internetu”- obchodom tego dnia towarzyszyło oglądanie filmu edukacyjnego, obejrzenie prezentacji multimedialnej na temat zagrożeń płynących z sieci, wykonanie toreb ekologicznych z hasłami cyfrowobezpiecznymi, wspólne granie w grę na smartfonach „Obrońca sieci”.
- Nocne spotkanie- cyfrowe granie- w ramach zajęć w internacie uczniowie wzięli udział w wieczornym seansie dotyczącym bezpiecznych gier w sieci. Zagrali w wybrane gry edukacyjne pod kontrolą nauczycieli wychowawców.
- W szkole został ogłoszony konkurs plastyczny na plakat „Bezpieczny internet”.
- W szkole został ogłoszony konkurs plastyczny na podkładkę pod myszkę.
- Na lekcjach wychowawczych uczniowie tworzyli hasła o bezpiecznym internecie i krótkie rymowanki. Najlepsze z nich zawisły na gazetce na korytarzu.
- Mikołajki– w ramach Mikołajek uczniowie obdarowali się prezentami z nowoczesnych technologii, np. pendrive itp.
- W ramach przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia w szkole ustrojono cyberchoinki ozdobami kojarzącymi się z użytkowaniem internetu; małpa, like, emotikony itp.
- Uczniowie gimnazjum spotkali się z policjantem, który omówił zagrożenie płynące z sieci.
- Młodzież wzięła udział w spotkaniu z psychologiem szkolnym, dotyczącym zagrożeniem płynącym od niektórych gier w sieci. Pani psycholog przestrzegła młodzież przed uleganiem i wpływem niebezpiecznych gier. W tym celu posłużyła się filmem edukacyjnym oraz przeprowadziła z uczniami warsztaty praktyce.
- Aktywna przerwa. Młodzież może raz w tygodniu podczas dużej przerwy korzystać z sali komputerowej i pod kontrolą nauczyciela informatyki zagrać w bezpieczne gry edukacyjne w sieci oraz na telefonach komórkowych np. „Obrońca sieci”.
- W szkole został ogłoszony konkurs na wiersz na temat cyfrowego bezpieczeństwa.
- Młodzież zorganizowała „Cyfrowe Walentynki”, w ramach których na rynku Cieszyna rozdawała przechodniom ulotki informacyjne i częstowała słodyczami z logo bezpiecznego internetu.
- Zajęcia na lekcji wychowawczej. W związku z powszechnym stosowaniem przez uczniów portali społecznościowych, a w szczególności z FB, uczniowie zobaczyli filmy o przygodach Fejsmena. Zostały Omówione kwestie ochrony prywatności online, zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z mediów elektronicznych i społeczności internetowych, sposoby reagowania na niebezpieczne sytuacje online.
- Scratch Day w naszej szkole – uczniowie gimnazjum zaprosili na swoje zajęcia młodsze koleżanki i kolegów, uczyli ich kodowania w Scratchu. Starsi do zadania podeszli bardzo poważnie, a młodsi z wielkim zainteresowaniem. Wspólna praca dała wiele zadowolenia i radości.
- Ankieta cyberbullying dla uczniów- przeprowadzenie ankiety dla uczniów
- Cyberbullying- co to jest i jak temu zapobiegać? Warsztaty dla uczniów http://pol.tabby.eu/co-to-jest-cyberbullying.html i http://pol.tabby.eu/pobierz-ulotk281.html
- Przypominamy zasady Netykiety . W ramach Bezpiecznego Internetu uczniowie zapoznają się z zasadami netykiety. Na godzinach wychowawczych i podczas zajęć komputerowych uczniowie rozmawiali o Netykiecie w sieci i tworzyli „Kodeks Netykiety”.
- Tworzymy graffiti– uczniowie tworzą projekty graffiti w dowolnych programach, na temat „Bezpieczna sieć.
- Lekcja wychowawcza pt. „Nie znasz, nie zapraszaj”– tematem lekcji jest uświadomienie uczniów, że nie zawsze osoba po drugiej stronie ekranu jest tym za kogo się podaje i jest wiarygodna. Trening asertywności- nie zapraszaj do znajomych, chroń swoją prywatność.
- Tworzymy Tagxedo– uczniowie tworzą własną kompozycję na stronie
- Tworzymy animacje– uczniowie na lekcji informatyki tworzą własne animacje w programie Privot.animator.
- Lekcja wychowawcza – lekcja bezpieczeństwa w sieci Podczas „Lekcji bezpieczeństwa” uczniowie przytoczyli krótkie historie dotyczące prywatności w sieci, o których słyszeli. Poruszyli między innymi tematy publikowania zdjęć i filmów, włamań na konta i profile, ustawień prywatności w portalach społecznościowych, znajomości online etc. Na tej podstawie uczniowie wspólnie wypracowali katalog zasad bezpieczeństwa: https://lh3.googleusercontent.com/JJriTcXIOYRlQVgc2gKpvtjXuh1WUd9BW5_8KYYpCuSzZ-5ULLevsXExEHY86T8tt_XJ1CqHGy8KHQ=w854-h480-k-rw-no
- Gramy w Milionerów– bezpieczny internet.
- Dzień otwarty– częstowanie ciasteczkami w kształcie lajków i emotikonów, gry i zabawy, wspólne tworzenie prac plastycznych.
- X-box kinenkt– gramy w gry ruchowe.
- Dzień zabytków– bezpieczna mapa google. Uczniowie wykorzystują grę- aplikację na tablecie. Grają w grę terenową rozwiązując różne zadania dotyczące bezpieczeństwa w sieci.
- „Starsi uczą młodszych”. Uczniowie gimnazjum przeprowadzili zajęcia dla uczniów młodszych klas ze Szkoły Podstawowej nr 8 w Cieszynie. Gimnazjaliści przygotowali dla dzieci gry i zabawy na temat bezpieczeństwa w sieci.
- Tworzymy cyfrowe grafiki z okazji Walentynek- uczniowie przygotowali grafiki komputerowe, wydrukowali je i w formie kartek walentynkowych rozdali osobom, które lubią najbardziej. W ten sposób uczcili ten szczególny dzień.
- Warsztaty z ozobotami– Młodzież wzięła udział w zajęciach z programowania ozobotów.
- Piosenka o bezpieczeństwie w sieci. Uczniowie wraz z nauczycielami muzyki nagrali piosenkę na temat bezpieczeństwa cyfrowego.
- Warsztaty w Bibliotece Miejskiej w Cieszynie. Uczniowie wzięli udział w zajęciach organizowanych przez Bibliotekę Miejską z wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji. Dzieci pracowały z szablonami i pisakami 3d wykonując różnego rodzaju konstrukcje. Wykonały również projekty do drukarki 3d oraz skanera 3d.
- Cyfrowobezpieczny DZIEŃ KOBIET w szkole. Uczennice Gimnazjum wzięły udział w tym szczególnym dniu w warsztatach dot. bezpiecznego internetu. Dziewczęta rozwiązywały quiz, naszywały naszywki w postaci emotikonów, robiły kolczyki i ozdoby na paznokcie w kształcie emotek.
- Tworzenie „Kodeksu Zasad Bezpieczeństwa w Sieci”. Uczniowie we współpracy z nauczycielami stworzyli dokument regulujący podstawowe zasady bezpiecznego użytkowania sieci w szkole i poza nią.
- Uczniowie wykonali gazetkę ścienną promującą bezpieczne zachowania w sieci.
- Uczniowie wraz z nauczycielami przygotowali Ankietę dla rodziców aby zdiagnozować stopień świadomości i zaangażowania rodziców, w to co ich dziecko robi w sieci.
- Debata „Nie ładuj- zagaduj” Uczniowie wzięli udział w debacie, poprzez burzę mózgów spróbowali rozstrzygnąć nurtujące zagadnienie XXI wieku, czy pisanie e-maili, smsy i na messenger to też rozmowa? Czy odchodzimy od kontaktów w realu? Czy media społecznościowe zastąpią kontakty rówieśnicze?
- Lekcja WYCHOWAWCZA „SEKSTING I GRANICA WŁASNEJ PRYWATNOŚCI” wg. scenariusza zajęć: https://www.cyfrowobezpieczni.pl/biblioteka-materialow/pobierz/42
- Tworzenie Lapbooka– bezpieczny internet. Uczniowie zebrali informacje dotyczące zagadnień związanych z użytkowaniem sieci.
- Informatyczne Scrabble. Uczniowie zagrali w scrable związane z tematyką bezpiecznego internetu. Układali hasła kojarzące się z internetem.
- Kurs e-learning na Sieciaki.pl. Uczniowie przeszli e-learning aby ponieść swoją wiedzę na temat bezpieczeństwa użytkowania sieci.
- Konkurs wiedzy „Internet jako ocena wiedzy”.
- Uczniowie gimnazjum stworzyli „Skrzynkę zaufania” dla młodszych uczniów, do której dzieci mogły wrzucać nurtujące pytania dotyczące zagadnień związanych z użytkowaniem sieci, cyberprzemocą itp.
- SPORT ZAMIAST INTERNETU. Zawody w ping-pong. Uczniowie promowali aktywny wypoczynek i rywalizację sportową zamiast gier w internecie. Uczniowie wzięli udział w międzyszkolnych rozgrywkach w ping- ponga. Chcieli udowodnić, ze czas wolny można spędzić aktywnie, a nie przed ekranem komputera czy smartfona.
- Happening ulicami miasta. Uczniowie przeszli ulicami miasta Cieszyna z plakatami promując bezpieczny Internet wśród mieszkańców miasta. Rozdawali przechodniom ulotki i słodycze z logo.
- Uczniowie kontynuują prowadzenie fanpage na facebook „Bezpieczni w cyberprzestrzeni”. Uczniowie prowadzą fanpage na fb umieszczając tam istotne informacje na temat bezpiecznego użytkowania sieci.
- Edukacja medialna. Przeprowadzenie cyklu 8 lekcji wg scenariusza na stronie: https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/. Wykorzystanie gotowych scenariuszy lekcji, prezentacji itp.
- Dzień profilaktyki- Fonoholizm. Uczniowie wzięli udział w warsztatach na temat fonoholizmu. Dowiedzieli się czym jest to zjawisko, jakie są zagrożenia i jak z tym walczyć?Wykorzystano materiały ze strony:
–www.cyfrowobezpieczni.pl/aktualnosci/99-fonoholizm-nalogowe-korzystanie-ze-smartfonow;
–dziendobry.tvn.pl/wideo,2064,n/fonoholizm-doktor-chajzer-zbadal-przypadek,168160.html;
– http://slideplayer.pl/slide/827470/ - Recyklingowe maskotki – „Cyberautki”- z okazji 1 Dnia Wiosny. Tego dnia uczniowie gimnazjum wykonali maskotki z odpadów wtórnych i podarowali je młodszym uczniom aby chroniły je przed niebezpieczeństwami w sieci.
- Warsztaty dla seniorów. Z okazji Dnia Babci i Dziadka uczniowie zorganizowali dla dziadków krótki kurs obsługi komputera i użytkowania sieci; założyli seniorom profile na Fb oraz pocztę e-mail. Młodsi uczyli starszych
- Jajka wielkanocne. Uczniowie wykonali ozdoby świąteczne- jajka przyozdobili lajkami i małpkami tworząc świąteczne dekoracje na korytarzach szkolnych.
- Gramy w Koło Fortuny. Uczniowie zagrali w wykonane samodzielnie koło fortuny. Pytania dotyczyły zagadnień z bezpieczeństwa cyfrowego. Za każdą poprawna odpowiedź uczeń otrzymywał kwotę wylosowaną na kole.
- Uczniowie promowali Bezpieczny Internet podczas wizyty Naukobusa z Centrum Nauki Kopernik, który przyjechał do ZPSWR w Cieszynie. Uczniowie promowali bezpieczny Internet wśród uczniów cieszyńskich szkół. Gimnazjaliści częstowali uczniów odwiedzających wystawę ciasteczkami słodyczami z logo, rozdawali ulotki informacyjne, prezentowali plakaty.
- Skrzynka z ulotkami dla rodziców. Uczniowie stworzyli skrzynkę dla rodziców z ulotkami zawierającymi porady dla rodziców dotyczące bezpieczeństwa ich dzieci w sieci
- KAHOOT! Podsumowanie projektu, czyli czego się nauczyłeś o bezpieczeństwie w sieci.
- Tworzymy prezentację multimedialną podsumowującą działania w projekcie.
Zaangażowanie rodziców w inicjatywę:
- Rodzice zapoznali się z konkursem i projektem za pomocą informacji wklejonych do zeszytów do korespondencji,
- Rodzice na zebraniu z rodzicami zostali zapoznani z z wytycznymi MEN dotyczącymi procedur w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego uczniów na stronie: bezpiecznaszkola.men.gov.pl/bezpieczna-szkola-zagrozenia-i-zalecane-dzialania-profilaktyczne-w-zakresie-bezpieczenstwa-fizycznego-i-cyfrowego-uczniow/
- Rodzice edukowali się czytając różne treści i informacje dotyczące bezpiecznego internetu przekazywane przez nauczycieli za pomocą zeszytu do korespondencji,
- Rodzice uczniów wzięli udział w szkoleniu z policjantem, podczas którego dowiedzieli się jak ustrzec swoje dzieci przed różnymi zagrożeniami płynącymi z internetu oraz jakie są konsekwencje cyberprzemocy.
- Rodzice wzięli udział w szkoleniu, które poprowadził pedagog i psycholog szkolny. Rodzice obejrzeli prezentacje multimedialną: www.slideshare.net/mywsieci/ochrona-dzieci-w-sieci-prezentacja
- Rodzice rozwiązali Quiz dla rodziców dostępny na stronie Cybernauci zwiększając tym samym swoją świadomość na temat bezpiecznych zachowań w internecie.
- Rodzice przesyłali zapytania dotyczące wątpliwości na temat bezpieczeństwa w sieci ich dzieci poprzez funpage na fb za pomocą przycisku „Wyślij wiadomość”.
- Rodzice mieli możliwość zabrania ulotek informacyjnych ze „skrzynki dla rodziców”.
- Rodzice uczniów wypełnili ankiety dla rodziców dot. bezpieczeństwa ich dzieci w sieci.
- Rodzice wspierali i pomagali uczniom podczas konkursów plastycznych i medialnych.
- Rodzic uszył uczniom torby z materiału na warsztaty z malowania toreb.
- Rodzice mieli możliwość zapoznania się z gazetką tematyczną na temat bezpieczeństwa w sieci swoich dzieci.
- Rodzice otrzymali umowy- porozumienie rodzic- dziecko na temat bezpiecznego korzystania z internetu: klikajbezpiecznie.pl/wp-content/uploads/2018/01/Umowa_dla_rodzicow.pdf
- Rodzice zostali zaproszeni do udziału w lekcji otwartej z okazji obchodów „Dnia Bezpiecznego Internetu”.
- Rada Rodziców współtworzyła „Szkolne zasady bezpieczeństwa w sieci”.
- Rodzice mieli możliwość korzystania z infrmacji dotyczących bezpieczeństwa cyfrowego ich dzieci na stronie internetowej szkoły i Fb: http://www.zpswr.cieszyn.pl/pages/posts/biezpieczny-internet-895.php i www.facebook.com/zpswr
Efekty:
- Najważniejszym efektem inicjatywy było zdobycie wiedzy na temat bezpieczeństwa cyfrowego uczniów.Podniesione zostały kompetencje cyfrowe uczniów w atrakcyjny sposób.
- Ponadto akcja wpłynęła pozytywnie na rozwój uczniów, zarówno pod względem poznawczym, rozwojowym i emocjonalnym.
- Zmobilizowała uczniów do wielu działań w tym zakresie.
- Wpłynęła znacznie na twórczość, pomysłowość i kreatywność uczniów.
- Szerokie podejście do tematu pozwoliło na promocję inicjatywy w środowisku lokalnym i pozytywny oddźwięk wśród mieszkańców miasta.
W inicjatywę zaangażowali się uczniowie, nauczyciele i rodzice oraz cała społeczność szkolna, w sumie około 100 osób. Akcja odbiła się pozytywnym echem i przyniosła znakomite efekty. Cieszyła się dużym poparciem dyrekcji i całego grona pedagogicznego.
Materiały, które zostały wykorzystane :
Ankiety do pobrania: (kliknij)
Linki:
- http://ambasadorzy.kulturaonline.pl/
- Fonoholizm: www.cyfrowobezpieczni.pl/aktualnosci/99-fonoholizm-nalogowe-korzystanie-ze-smartfonow
- dziendobry.tvn.pl/wideo,2064,n/fonoholizm-doktor-chajzer-zbadal-przypadek,168160.html
- http://slideplayer.pl/slide/827470/
- Stop uzależnieniu: http://slideplayer.pl/slide/10609303/
- “Stop cyberprzemocy” – film edukacyjny: https://www.youtube.com/watch?v=NHa1nc2wYTg
- Cyfrowobezpieczni pl Film dla uczniów: https://www.youtube.com/watch?v=5_IeYmHVXpI
- Lekcjia wychowawcza: https://youtu.be/tS5VHty4Y3A
- e-learning : https://www.edu.fdds.pl/
- sieciaki.pl
przygody plika i foldera: https://youtu.be/NIPVKHqmhBk
przygody plika i foldera: https://youtu.be/e_ixVg5e6Sk - cyberprzemoc z Hołowczycem: https://www.youtube.com/watch?v=goS_TTEtYGk&list=PL1E457BE1614A0F43
- www.dzieckowsieci.pl
- www.ore.edu.pl/Bezpieczny internet
- www.saferinternet.pl
- www.saferinternet.pl/owce-w-sieci
- Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę:umowa dla rodziców: klikajbezpiecznie.pl/wp-content/uploads/2018/01/Umowa_dla_rodzicow.pdf
- kursy e-learning: http://www.saferinternet.pl/materialy-edukacyjne/kursy-e-learning.html
- prezentacja dla rodziców:www.slideshare.net/mywsieci/ochrona-dzieci-w-sieci-prezentacja
- wytyczne MEN: bezpiecznaszkola.men.gov.pl/bezpieczna-szkola-zagrozenia-i-zalecane-dzialania-profilaktyczne-w-zakresie-bezpieczenstwa-fizycznego-i-cyfrowego-uczniow/
- fanpage na fb: https://www.facebook.com/Bezpieczni-w-cyberprzestrzeni-Gimnazjum-nr-4-w-Cieszynie-1271757019620465/?ref=bookmarks
- http://www.zpswr.cieszyn.pl/
- https://www.facebook.com/zpswr/
- https://www.facebook.com/events/150552685741964/
- kurs dla rodziców: https://fundacja.orange.pl/kurs/
- https://www.printoteka.pl/pl/materials/item/3753
- http://szkolamedialna.pl/narzedzia-tik-w-edukacji/
- https://edu-sense.com/pl/
Relacja i szczegóły inicjatywy:
Autorka: Monika Lenartowicz
Strona internetowa szkoły: http://www.zpswr.cieszyn.pl/
Pobierz opis inicjatywy w PDF: POBIERZ