Dobre praktyki

Tadeuszek w świecie wirtualnym. Szkoła Podstawowa Nr 44 w Białymstoku

12.12.2017

Szkoła Podstawowa Nr 44 w Białymstoku

Liczba uczestników:  450
Charakterystyka uczestników :
klasy I, II, III, IV, V, VI, VII – wiek od 7 do13 lat


Opis inicjatywy:

Jak przebiegało przedsięwzięcie w naszej szkole?
Dzięki zajęciom Cybernautów młodzież poznała zasady bezpiecznego korzystania z sieci w kreatywny sposób:

  • stworzono grę planszową „50 pytań cyberbezpieczeństwa”,
  • spektakl „Tadeuszek w świeci realnym i wirtualnym”- napisany przez dzieci
  • plakaty i burze mózgów,
  • internetowe koło fortuny.

Celem zajęć było dostarczenie rzetelnej wiedzy na temat cyberprzemocy, promowanie reguł bezpiecznego i kulturalnego korzystania z sieci, uwrażliwienie młodzieży na specyfikę problemu i związanymi z tym konsekwencjami prawnymi, jak również poznanie miejsc oraz sposobów reagowania w sytuacjach cyberprzemocy.

  1. Uczestników warsztatów zapoznano z oznaczeniami, jakie mogą spotkać na opakowaniach gier, wyjaśniono rodzaje cyberprzemocy i omówiono podstawy prawne ścigania cyberprzestępców. Dzieci poinformowano o różnicach pomiędzy ofiarą, sprawcą, a świadkiem przemocy internetowej.
  2. Przedstawiono narzędzia, którymi najczęściej posługują się ich rówieśnicy (e-maile, sms-y, filmy, fora dyskusyjne, komunikatory, strony www, mms-y, czaty).
  3. Zorganizowano konkurs plastyczny „Bezpieczny Internet”.

Zaangażowanie rodziców w inicjatywę:

  • Rodzice wzięli udział w warsztatach Cybernautów.
  • Dzięki nim dowiedzieli się jak wspierać własne dzieci, kiedy zagrożenia istniejące w sieci dotyczą właśnie ich pociech i jak zapobiegać uzależnieniom zwłaszcza Zespołowi Uzależnienia od Internetu.
  • Zostali poinformowani o podstawach prawnych ścigania cyberprzemocy i gdzie szukać wsparcia w razie zagrożenia płynącego z sieci.

Efekty:

  • Dzięki warsztatom młodzież wiele się nauczyła:
  • Dzieci zyskały wiedzę o niebezpieczeństwie czyhającym na nich w sieci.
  • Nauczyły się też, jak poradzić sobie z ewentualnym zagrożeniem.
  • Rodzice zostali uświadomieni, jak reagować w takich sytuacjach i jak rozmawiać ze swoimi pociechami. Uczestniczyli w warsztatach wraz ze swoimi dziećmi, a nauczyciele przeprowadzili ciekawe lekcje informacyjno – edukacyjne swoim podopiecznym, wykorzystując scenariusze i materiały edukacyjne ze stron www „Cybernauci”, „Sieciaki”.

Materiały, które zostały wykorzystane
Wykorzystano zdjęcia/obrazki/materiały znalezione na stronach:


Relacja i szczegóły inicjatywy: https://drive.google.com/drive/folders/0ByJVFWlQH5egZldHU004VXdBWW8?usp=sharing


Autorka inicjatywy: Mariola Konopko
Strona internetowa szkoły: http://www.sp44.bialystok.pl/
Pobierz opis inicjatywy w PDF: POBIERZ (kliknij)

CC BY-SA 3.0

Czytaj również