Dobre praktyki

Realnie ze smartfonem. Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi Nr 2 w Lędzinach

13.06.2017
Szkoła: Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi Nr 2 w Lędzinach


Liczba uczestników: 192

Charakterystyka uczestników : uczniowie gimnazjum i ich rodzice

Opis inicjatywy:

Akcja profilaktyczna jest odpowiedzią na zgłaszane przez nauczycieli uwagi, że na przerwach jest cicho, a uczniowie zamiast rozmawiać ze sobą, siedzą zgarbieni nad smartfonami.  W listopadzie 2016 Samorząd Szkolny wraz z opiekunem zgłosił inicjatywę zorganizowania w szkole akcji profilaktycznej: „Lekcja bez telefonu”.

  1. Akcję „Lekcja bez telefonu” poprzedziło przygotowane przez pedagoga, psychologa i nauczyciela informatyki gazetek ściennych pt. „Uwolnij się od smartfona”, z którymi na przerwach mogli zapoznać się uczniowie, a przed wywiadówkami także rodzice uczniów. Gazetki znajdują się w miejscach ogólnodostępnych, na korytarzu szkolnym.
  2. Każda klasa przygotowała specjalnie ozdobione pudełko, do którego uczniowie na czas lekcji oddawali telefony.
  3. Rodzice otrzymali, przez dziennik elektroniczny, wiadomość od opiekuna Samorządu Szkolnego z informacją o organizowanej w szkole akcji profilaktycznej, zachęcającą do włączenia się do niej poprzez kontrolę czasu spędzanego przez dziecko przed komputerem i smartfonem.
  4. Aby pokazać uczniom wykorzystanie smartfona i komputera do celów edukacyjnych i zachęcić do korzystania z narzędzi edukacyjnych dostępnych w internecie, na lekcjach języka polskiego, matematyki i informatyki uczniowie pracowali z aplikacjami online.
  5. W styczniu uczniowie klas I i III w ramach lekcji informatyki oglądali filmy: „Na zawsze”, „W sieci”, „Owce w sieci”, „Wyloguj się do życia” i dyskutowali na temat zagrożeń internetowych (odnośniki do filmów w części „materiały).

Zaangażowanie rodziców w inicjatywę:

  • Rodzice zostali poinformowani o akcji i zaproszeni do włączenia się w nią w domu.
  • Ponadto umożliwiono im zapoznanie się z zagrożeniami, jakie niesie uzależnienie od smartfona (artykuł, gazetki ścienne).

Efekty:

  • Uczniowie zauważyli, że można spędzić 45 minut lekcji i dłużej bez korzystania z telefonu.
  • Zauważono, że uczniowie chętniej ze sobą rozmawiają w czasie przerw – zerkanie na telefon przestało być dla niektórych priorytetem.
  • Podczas lekcji uczniowie skupiali się na tematyce lekcji, a nie zerkali co chwilę na smartfona. Dzięki temu wprowadzone na niektórych lekcjach smartfony (na prośbę nauczyciela, który właściwie pod tym kątem zaplanował lekcję) stały się narzędziem niezbędnym do pracy, uczniowie dostrzegli potencjał edukacyjny urządzeń, które służyły wyłącznie do rozrywki.

Materiały, które zostały wykorzystane:

  • Do przygotowania gazetek ściennych wykorzystano informacje ze strony:
  • Dbam o mój zasięg: http://dbamomojzasieg.com/pomoce-dydaktyczne/
  • Artykuł „Grozi nam era smartfoholików?”

Filmy i scenariusze:


Relacja i szczegóły inicjatywy:


Autorka: Katarzyna Borys- Marszołek

Strona internetowa szkoły: http://g2.mojeledziny.pl/

Pobierz opis inicjatywy w PDF : POBIERZ (kliknij)

Czytaj również