Dobre praktyki

Prywatne Centrum Edukacyjne „Szkoły Sukces” I Liceum Ogólnokształcące w Białogardzie

04.12.2017

Prywatne Centrum Edukacyjne „Szkoły Sukces” I Liceum Ogólnokształcące w Białogardzie

Liczba uczestników: 122
Charakterystyka uczestników :
Najchętniej do akcji przystąpiły klasy:
– I ogólno-policyjna,
– II mundurowa i II ogólno-ratownicza.
– Klasa I mundurowa skupiła się na zajęciach kierunkowych, a klasy trzecie na zbliżającym się egzaminie maturalnym. Projekt opierał się więc na poszczególnych uczniach trzech klas licealnych, a także jednej klasie gimnazjalnej – pierwszej. W naszej szkole od początku jej istnienia, powstał projekt „Anioł stróż”. Klasy licealne opiekują się nowoprzybyłymi uczniami klas młodszych i angażują ich w swoje działania.

Postanowiłyśmy postawić na tych uczniów, którzy faktycznie bardzo chcieli się zaangażować w projekt, żeby ten przebiegał w miłej atmosferze i z określonym tempem pracy. Osoby deklarujące pomoc, a nie bardzo chcące uczestniczyć w pracach koncepcyjnych, umieściliśmy w sekcji dorywczej, gdzie się fantastycznie sprawdzały.

W przypadku gry miejskiej liczba uczestników zwiększyła się o uczniów białogardzkich szkół podstawowych.


Opis inicjatywy:

  1. Gra miejska BEZPIECZNI W SIECI. Cel:zwrócenie uwagi na wszelkie niebezpieczeństwa w sieci;wskazanie bezpiecznych sposobów korzystania z Internetu. 8 etapów (stanowiska na terenie miasta). Drużyny miały za zadanie dotrzeć do wszystkich stacji, wg wskazówek i tajemniczej mapy. Prawidłowe rozwiązanie zadań to punkty i elementy układanki-nieodzowne do ukończenia ostatniego zadania. Gra zakończyła się wspólnym grillem na terenie szkoły. Pełną atmosferę gry oddają załączone zdjęcia i filmy
  2. Współpraca z policją i spotkanie z ekspertką-prawne aspekty bezpieczeństwa w sieci
  3. „Niebezpieczeństwo wirtualne czy realne? O zagrożeniach w cyfrowym świecie”-spotkanie z dyrektorem Białogardzkiej Biblioteki Publicznej. Dlaczego warto chronić dane osobowe, poznanie 20 najważniejszych zagrożeń internetowych. W trakcie dyskusji uczestnicy obejrzeli 2 filmy nt. działalności hakerów
  4. Pokaz mody CYBERPRZEMOC. Uczennica przygotowała stroje
    z części komputerowych pozyskanych od rodziców. W rolę modeli wcielili się uczniowie. Zwieńczeniem pokazu była sesja zdjęciowa, wykonana przez nauczyciela informatyki
  5. Warsztaty z pedagogami. Podsumowaniem były hasła związane
    z bezpieczeństwem w sieci
  6. Konkurs na plakat „Bezpieczeństwo w sieci”. Wykonane plakaty wspólnie zalaminowano i wywieszono na szkolnych korytarzach. Uczniowie w drodze głosowania wybrali najlepsze prace
  7. Konkurs komiksów. Zainspirowani komiksami Cybernautów, stworzyliśmy swoje. Najlepsze prace wywiesiliśmy na szkolnych korytarzach
  8. Lekcje/godziny wychowawcze oparte na materiałach ze str. Cybernautów. Lekcje przyporządkowano do poszczególnych nauczycieli „przedmiotowców”(matematyka, informatyka, pp)
    i wychowawcó
  9. Opisy inicjatyw na stronach szkoły (Facebook, internetowa)
    Publikowanie informacji w lokalnych mediach


Zaangażowanie rodziców w inicjatywę:

  • Rodzice uczniów naszej szkoły bardzo żywo zainteresowali się tematem i zajęciami prowadzonymi przez Emisariuszkę Bezpiecznego Internetu.
  • Rodzice wspierali działania nauczycieli i swoich dzieci, pomagali szczególnie w przygotowaniach gry miejskiej oraz pokazu mody, które były najtrudniejszymi i najbardziej złożonymi inicjatywami.
  • Rodzice dostarczali także pomysłów, przygotowywali wspólnie z nami potrzebne materiały do realizacji zamierzonych celów, towarzyszyli swoim dzieciom na poszczególnych stacjach gry miejskiej, fotografowali inicjatywę, a nawet zaopatrywali w przekąski, napoje i lody.

Efekty:

  1. Największym efektem inicjatywy była wspaniała integracja.
  2. Rodzice uczniów pomagali nauczycielom, dzieci rodzicom, nauczyciele dzieciom – dzięki czemu niemal wszystkie zaplanowane działania przeszły nasze najśmielsze oczekiwania.
  3. Udało się zrealizować wszystkie punkty planu, a działania odbiły się szerokim echem w całym mieście. Inicjatywy były chwalone przez nauczycieli i dzieci z naszej i innych szkół, podkreślana była bardzo dobra organizacja, która była zasługą dobrego planu i integracji wszystkich zaangażowanych grup.
  4. Na uwagę zasługuje także fakt pozyskania honorowego patrona gry miejskiej w postaci Burmistrza Miasta Białogard Pana Krzysztofa Bagińskiego, który współfinansował nagrody dla uczestników.
    Nie należy zapominać o efektach w postaci dobrze wykonanego zadania przez uczniów szkoły, a co za tym idzie o wzroście poczucia własnej wartości. W uczniach pozostało przeświadczenie, że podjęte inicjatywy wpiszą się na stałe w życie szkoły i będą kontynuowane rokrocznie.


Materiały, które zostały wykorzystane
Artykuły: Cyberprzemoc, czyli zagrożenie z sieci:

Relacja i szczegóły inicjatywy:

Zdjęcia i filmy umieszczone za pomocą strony „Zdjęcia Google”:

Zdjęcia z inicjatyw zamieszczane były systematycznie w trakcie trwania poszczególnych zadań na stronie facebookowej szkoły – większość została zebrana tu:

Galeria na stronie szkoły dotycząca „Cybernautów”


Autorki:  Agnieszka Pierz-Skulimowska oraz Aleksandra Ryblewska
Pobierz opis inicjatywy w PDF: POBIERZ( kliknij)
Strona internetowa szkoły: https://szkolaprywatna-bialogard.edupage.org/

CC BY-SA 3.0

Czytaj również

04.12.2017

Dzień Emotikona. Gimnazjum Nr 4 w Cieszynie

Gimnazjum nr 4 w Cieszynie Liczba uczestników: 28 Charakterystyka uczestników : Uczestnikami są uczniowie uczęszczający do Gimnazjum, w wieku od 14 do 17 lat, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim…