Szkoła Podstawowa w Sępopolu
Liczba uczestników: 400
Charakterystyka uczestników:
Uczniowie klas I-VII, grup przedszkolnych oraz ich rodzice. To grupa, która w znacznym stopniu korzysta z technologii informacyjno – komunikacyjnych jednak nie zawsze ma świadomość niebezpieczeństw związanych z niewłaściwym wykorzystywaniem z multimediów. W tej grupie odnotowywano przypadki cyberprzemocy.
Opis inicjatywy:
W naszej szkole opracowano szkolny projekt związany z kształtowaniem bezpiecznych zachowań uczniów w sieci pod hasłem „Pozytywne emotikony”– Bądź silny bez hejtu i daj siłę innym!
Celem projektu było:
- zwrócenie uwagi uczniów i rodziców na kwestie dotyczące bezpiecznego korzystania z zasobów Internetu oraz reagowania na przejawy cyberprzemocy
- kształtowanie postaw odpowiedzialnych
- wskazywanie miejsc i form pomocy w sytuacji zetknięcia się z zagrożeniem w sieci. Adresatami przedsięwzięcia byli uczniowie wraz z rodzicami.
Osobami odpowiedzialnymi za realizację byli wychowawcy, nauczyciele informatyki, nauczyciele j. polskiego, pedagog, opiekunowie SU i Szkolnego Koła Wolontariatu. Projekt realizowano od 18.01 do 08.02.2018r.
Zadania jakie zrealizowaliśmy to:
- Rozpoczęliśmy od spotkań z rodzicami:
- W najmłodszej grupie wiekowej spotkanie pt: „Komputer mój przyjaciel. Jak uchronić dziecko przed uzależnieniem od multimediów?” poprowadziła pani psycholog z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Bartoszycach.
- Wychowawcy kl. IV- VII przeprowadzili z rodzicami spotkanie pt:„Internet bez przesady- czyli jak zapobiegać nadmiernemu korzystaniu z internetu przez dzieci i młodzież”.
- 5.02.2018r. w klasach wychowawcy przeprowadzili zajęcia dotyczące cyberbezpieczeństwa.
- Na zajęciach języka polskiego w każdej klasie tworzono fraszki i rymowanki nt. bezpieczeństwa w sieci i reagowania na przejawy cyberprzemocy. Z każdej klasy powstał jeden plakat z najciekawszymi wierszykami.
- W dniu Bezpiecznego Internetu odbył się Mini happening „Jesteśmy silni bez hejtu i dajemy siłę innym!” Powstały rzeźby grupowe w kształcie pozytywnych emotków. Na zwycięzców czekały ciasteczka w kształcie emotikonów.
- Uczniowie mogli poszerzyć swoją wiedzę w zakresie cyberbezpieczeństwa uczestnicząc zw zajęciach profilaktyczno- wychowawczych.
- Na zajęciach informatyki przypomnieli sobie 5 zasad bezpieczeństwa w mediach społecznościowych.
- Członkowie Szkolnego Koła Wolontariatu upiekli ciasteczka w kształcie pozytywnych emotikonów.
- Wszyscy z ogromnym zaangażowaniem włączyli się w tworzenie rzeźby grupowej w kształcie pozytywnego emotikona w czasie Mini Happeningu.
Zaangażowanie rodziców:
- Uczestniczyli w spotkaniach edukacyjno- informacyjnych:
- Rodzice najmłodszej grupy wiekowej uczestniczyli w spotkaniu pt: „Komputer mój przyjaciel. Jak uchronić dziecko przed uzależnieniem od multimediów?”
- Rodzice kl. IV- VII w prelekcji pt” „Internet bez przesady- czyli jak zapobiegać nadmiernemu korzystaniu z internetu przez dzieci i młodzież.” – prezentacja i scenariusz oraz ulotki „Stop cyberprzemocy”
Efekty:
- Rodzice i uczniowie są bardziej świadomi w kwestii ochrony przed niebezpiecznym korzystaniem z multimediów. Wiedzą gdzie i jakiej pomocy mogą oczekiwać w kwestii cyberbezpieczeństwa.
- Uczniowie poprzez zabawę mogli poznać jakie są rodzaje i przejawy cyberbezpieczeństwa.
- Na korytarzach wyeksponowano plakaty z wierszykami/rymowankami przygotowanymi przez uczniów.
- Integracja w obrębie grup wiekowych. Wskazanie na pozytywne strony multimediów.
Materiały, które zostały wykorzystane:
- www.necio.pl,
- www.edukacjamedialna.pl
- materiały ze strony Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Relacja i szczegóły inicjatywy:
Autorka: Krystyna Stankiewicz
Strona internetowa szkoły: http://zspsepopol.pl/
Pobierz opis inicjatywy w PDF : POBIERZ