Szkoła: Gimnazjum im. prof. Jerzego Kondrackiego
Liczba uczestników: 118
Charakterystyka uczestników :
Odbiorcami działań są wszyscy uczniowie Gimnazjum, młodzież w wieku 13 – 16 lat (łącznie 118 uczniów)
Opis inicjatywy:
Zachęceni informacją o konkursie zorganizowaliśmy akcję promującą wiedzę na temat bezpieczeństwa w sieci.
- Wzięła w niej udział cała społeczność szkolna: uczniowie, nauczyciele i rodzice.
- Z inicjatywy nauczyciela informatyki zawiązał się zespół zadaniowy w składzie: Oliwia Włodarczyk, Zuzanna Paruszewska, Oliwia Rzepecka, Aleksandra Malinowska, Patrycja Falkowska (wszystkie są uczennicami klasy III a).
- Dziewczęta przygotowały plakat – wizytówkę akcji.
- Wychowawcy i nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych przeprowadzili zajęcia, między innymi w oparciu o scenariusze zamieszczone na stronie edukacjamedialna.edu.pl.
- Najważniejszym jednak elementem naszej kampanii na rzecz bezpieczeństwa była edukacja poprzez opracowane przez Zespół ankiety dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Ankiety (przygotowane samodzielnie oraz z niewielką pomocą ogólnodostępnych źródeł) są jednocześnie listą kontrolną i mają pomóc w ocenie bezpieczeństwa własnego i innych. Ich wyniki zostały omówione we wszystkich grupach: nauczycieli, rodziców i uczniów. Zespół zredagował wnioski, które także zostały przedstawione społeczności szkolnej.
Zaangażowanie rodziców w inicjatywę:
Przeprowadzono ankietę wśród rodziców. O jej wynikach dowiedzieli się podczas zebrania rodzicielskiego. Proszeni byli także o próbę sformułowania wniosków. Odpowiadali między innymi na pytania:
– Czy są Państwo spokojni o bezpieczeństwie swojego dziecka w sieci?
– Czy mają Państwo dostęp do tego:
a) co Państwa dziecko udostępnia?
b) z kim rozmawia?
-Czy Państwa dziecko zaniedbuje naukę poprzez zbyt długi czas korzystania z sieci?
-Czy Państwa dziecko zaniedbuje swoje pasje, sport poprzez zbyt długi czas korzystania z sieci?
-Czy stosunki rodzinne pogorszyły się poprzez zbyt długi czas korzystania z Internetu wszystkich członków rodziny?
-Czy wiedzą Państwo czym jest:
a) hejt?
b) cyberprzemoc?
-Czy rozmawiają Państwo z dzieckiem na temat bezpieczeństwa i zachowaniu anonimowości w sieci?
-Czy dziecko skarżyło się na hejty, nieprzyjemności płynące z Internetu? -Czy Państwa dziecko kiedykolwiek padło ofiarą internetowego oszustwa?
-Czy w sytuacjach typu opuszczenie się w nauce, złe zachowanie stosują Państwo karę w postaci ograniczenia dostępu do Internetu?
-Czy znają Państwo hasła i loginy dostępów do portali społecznościowych swojego dziecka?
-Czy Państwa dziecko pyta się o zgodę na udostępnienie swoich danych?
-Czy dbają Państwo o swoją anonimowość i prywatność w sieci?
-Czy korzystają Państwo z portali społecznościowych?
-Jak często zmieniają Państwo swoje hasła do portali społecznościowych, skrzynek pocztowych, kont bankowych?
-Czy udostępniają Państwo komuś swoje hasła?
-Doświadczyli Państwo kiedyś na własnej skórze cyberprzemocy?
Efekty:
Uwaga uczniów kolejny raz skierowana została na sprawy bezpieczeństwa informatycznego, a tego nigdy za wiele.
Materiały, które zostały wykorzystane:
Spośród zasobów udostępnionych na stronie edukacjamedialna.edu.pl najpopularniejsze wśród wychowawców i nauczycieli poszczególnych zajęć edukacyjnych były tematy:
– Informacje – jak je znaleźć i wykorzystać?
–Kim jestem w Internecie?
– Język mediów
– Twórczość ery cyfrowej
– Wartości w mediach
– Wizerunek w sieci
– Netykieta czyli o kulturze w Internecie
– W sieciowej społeczności
– Przemoc i nagość w mediach – czy bywają uzasadnione?
– Słowa, które ranią
– Uzależnienie od Internetu
– Wolne licencje
–Domena publiczna
Relacja i szczegóły inicjatywy:
- “Historia pewnego plakatu”: http://glack.superszkolna.pl/wiadomosci/1/wiadomosc/216546/historia_pewnego_plakatu
- Ankiety: http://glack.superszkolna.pl/cms/38225/ankiety
Autorka: Donata Patora
Strona internetowa szkoły: http://glack.superszkolna.pl
Pobierz opis inicjatywy w PDF: POBIERZ (kliknij)