Szkoła: Szkoła Podstawowa Nr 9 w Tarnowskich Górach
Liczba uczestników: 500
Charakterystyka uczestników :
- wszyscy uczniowie klas IV-VI
- część uczniów klas I-III
- łącznie szacunkowo ok. 300 uczniów, 170 rodziców i 30 nauczycieli
Opis inicjatywy:
- Plakaty: Klasa VI b wraz ze swoją wychowawczynią Bronisławą Oparą rozważała „Plusy i minusy INTERNETU”. Uczniowie wykorzystując własne smartfony, szkolny laptop z dostępem do sieci internetowej oraz projektor, wykonali w grupach plakaty informacyjno – edukacyjne na ww. temat.
- Telefony na lekcji: Pani Lidia Brol, nauczycielka matematyki, podczas zajęć zachęcała uczniów do korzystania w obliczeniach z kalkulatorów w telefonach komórkowych, tabletach czy na szkolnym komputerze. Wyjaśniała do czego służą poszczególne funkcje kalkulatorów i jak z nich korzystać.
- Co może wirus? Mapa myśli: Pan Tomasz Mikołajczyk podczas zajęć z informatyki próbował ustalić wraz z uczniami: Co może wirus i dlaczego warto go unikać? Uczniowie poznawali podczas zajęć antywirusy, ich możliwości oraz zasady skutecznej ochrony przed wirusami. Następnie stworzyli mapę myśli dotyczącą działań wirusa, a na koniec zwizualizowali swoje wyobrażenia o wirusach w programie graficznym.
- Robimy roboty: W klasie III b, uczniowie Pani Magdaleny Wieczorek wykonywali małe roboty które później fotografowali za pomocą swoich telefonów komórkowych.
- Działania biblioteki szkolnej: szkolna BIBLIOTEKA również włączyła się z popularyzację nowoczesnych technologii. Pani Joanna Kanclerz przygotowała wystawę dotyczącą publikacji związanych z IT. Uczniowie starszych klas mogli zobaczyć, jak wielką pomocą jest komputer w usystematyzowaniu zbiorów biblioteki.
Cel działań akcji:
- Propagowanie bezpiecznego korzystania z IT przez uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Popularyzowanie programowania jako formy rozrywki, która rozwija logiczne myślenie.
- Ukazanie dzieciom, że sieć to nie tylko gry.
Zaangażowanie rodziców w inicjatywę:
Podczas zebrań z rodzicami zrealizowano pogadanki na temat kontroli rodzicielskiej (w szczególności na smartfonach) i systemu rankingowego PEGI (szczególnie istotne było to w okresie przedświątecznym, kiedy rodzice kupują dzieciom prezenty)
Efekty:
- większa świadomość zagrożeń związanych z siecią,
- poznanie zestawu realnych narzędzi pomocnych w chronieniu swojej prywatności i bezpieczeństwa,
- rozwój umiejętności, które pozwalają poradzić sobie z codziennymi problemami (jak rozpoznanie phishingu, próby wyłudzenia danych poprzez maila, racjonalny wybór gry adekwatnej do wieku)
Materiały, które zostały wykorzystane:
- Cybernauci – materiały edukacyjne
- Cyfrowobezpieczni – biblioteka materiałów
- Superbelfrzy
- Edukacja medialna – scenriuszePoza w/w materiałami korzystałem z własnych kart pracy, wykorzystywaliśmy również materiały spod znaku
- Fundacji Orange,
- Mistrzów Kodowania
- Code.org
Relacja i szczegóły inicjatywy:
Zdjęcia i filmy: https://drive.google.com/drive/folders/0B4JBKLQWEdcEdUFlNEFac29YMkk?usp=sharing
Autor: Tomasz Mikołajczyk
Pobierz opis inicjatywy w PDF: POBIERZ (kliknij)
Strona internetowa szkoły: https://sp9tg.edupage.org/