Materiały edukacyjne

Nauczyciele

Klasy IV-VI szkoły podstawowej

  • Współczesny list
    Z pewnością większość uczestniczek i uczestników korzysta lub będzie w przyszłości korzystać z komunikacji przez pocztę mailową. To dobry powód, by wiadomości na jej temat znalazły się już dziś w centrum zainteresowania wszystkich uczestniczek i uczestników. Sprawdzimy, co wiedzą o komunikacji mailowej i na ile uda im się uzupełnić swoje wiadomości dzięki historyjce o tym, jak założyć skrzynkę w mailowej poczcie. Czy potrafią rozpoznać różnice pomiędzy mailami, które można bez obawy otworzyć i przeczytać, a tymi, których nigdy nie powinno się otwierać? Czy sami potrafią tworzyć bezpieczne maile? Na te i wiele innych pytań uczestnicy i uczestniczki znajdą odpowiedź podczas zajęć o nowoczesnym liście.
  • Ograniczenie dostępu do informacji
    Nadzór w sieci jest zjawiskiem wszechobecnym. Jednak nie do końca zdajemy sobie sprawę, że informacje, które przekazujemy za pomocą nowych technologii, mogą być sprawdzane lub blokowane przez osoby trzecie. Lekcja pokazuje, że komunikacja przez internet zakłada istnienie pośrednika. Jego rola może godzić w nasze prawo do wolności słowa, ale w pewnych sytuacjach chroni dobra osobiste użytkowników.
  • Zakupy w sieci
    Coraz częściej korzystamy z zakupów przez internet, doceniając ich szybkość i wygodę. Podczas lekcji uczestnicy i uczestniczki będą mieli okazję zobaczyć różnice między zakupami on-line a tymi dokonywanymi osobiście. Zobaczą krok po korku oczami ich rówieśnika, jak można z pomocą osoby dorosłej zrobić takie zakupy. Przekonają się także, że chociaż wszystko odbywa się wirtualnie, to nadal jednak płacimy prawdziwymi pieniędzmi.
  • Co się kryje w internecie
    Czym właściwie jest internet? Jak działa? Co to są bity i bajty? Jakim językiem posługuje się internet i dlaczego potrzebuje do komunikacji z komputerami całych szeregów zer i jedynek? Na te i jeszcze kilka trudnych pytań uczestniczki i uczestnicy zajęć zdobędą – jak się okaże – wcale nie tak trudne odpowiedzi.
  • Gdy coś mnie niepokoi
    Przed uczestniczkami i uczestnikami zajęć niełatwy, ale jakże ważny temat cyberbullyingu. Zapoznają się z tym zjawiskiem poprzez krótki dziennik kolegi Arka, który, jako nowy w klasie, musiał się uporać z wieloma niepokojącymi sytuacjami. Dowiedzą się także, jaki sposób myślenia może przyjąć sprawca cyberbullyingu, a jaki sama ofiara. Ich rolą będzie także odpowiedzenie na pytanie, jaka jest rola świadka takich działań – czego nie powinien on, a co może w tej sytuacji zrobić.